Sådan Fjernes Rynker

Rynker

Det at blive ældre og få rynker er en uundgåelig og smuk proces. Find ud af, hvad der forårsager rynker, og få nogle gode råd til at holde din hud så ung, som du føler dig.

Hvad skyldes rynker?

For at kunne undgå rynker i ansigtet er du nødt til at vide, hvad der forårsager dem til at begynde med.

Rynker er små folder og fine linjer, som viser sig på din hud i takt med, at du bliver ældre. De bliver synlige, fordi din hud efterhånden, som den bliver ældre, mister sin naturlige elasticitet og producerer mindre kollagen, der er ansvarlig for at holde huden i ansigtet spændstigt. Derfor vil områderne i ansigtet, som hele tiden strækkes i forbindelse med din ansigtsmimik, langsomt ikke gendanne sig selv og i stedet danne små linjer. Herudover påvirkes dannelsen af rynker af eksterne faktorer som soleksponering og miljømæssige skader. Det er derfor vigtigt at vide, hvordan rynker kan undgås, hvis du vil gøre dem mindre synlige, når de begynder at dukke op.


8 gode råd til at undgå rynker

Læs vores bedste råd til fjernelse af rynker. 

Fjern rynker af ansigtet, herunder rynker i panden og rynker under øjnene og ved hjælp af vores forskellige plejetips. Men hvis du vil fjerne eller forebygge rynker skal du allerførst kende din hudtype, så du kan tilpasse din hudplejerutine bedst muligt til din hud. De produkter, der er mest effektive til en tør hud, vil være nogle andre end de produkter, der er bedst for den fedtede hud. Når du kender din hudtype, kan du begynde at benytte dig af vores 8 bedste råd til at forebygge rynker:

1.  Bevar en god hudplejerutine

det er vigtigt, at du fugter din hud hver dag for at holde den hydreret, men kig også efter fugtighedscremer med rynkeforebyggende ingredienser, fx NIVEA Hyaluron Cellular Filler Anti-Aging Day Cream SPF 15. Andre ingredienser, der er værd at inddrage i din hudpleje, hvis du vil forebygge rynker og bevare hudens elasticitet, inkluderer:

  • Antioxidanter – hjælper din hud med at bekæmpe miljømæssige påvirkninger.
  • Hyaluronsyrehyaluronsyre kan holde på en stor mængde vand, så huden får et fugtighedsboost. Desuden har syren helende egenskaber, som hjælper med at forebygge hudskader som en slags tårer i hudoverfladen.
  • Coenzym Q10 – findes naturligt i kroppens celler, men mængden mindskes i takt med, at vi bliver ældre. Q10 frigøres som en kraftfuld antioxidant og øger hudens energiproduktion, så dens regenerering og genopbygning understøttes, og elasticiteten forbedres. 
  • C-vitamin – indeholder ligeledes antioxidanter, hjælper på hudens genopbygning og reparerer beskadigede hudceller, så rynker undgås.

3. Drik vand!

Uden vand bliver din hud tør og skællende og dermed mindre modstandsdygtig, hvilket giver en større tilbøjelighed til rynker.

young-woman-sleeping

6. Søvn

Sørg for at få 6-8 timers søvn hver nat. Det giver din krop ro og mulighed for at restituere i løbet af natten, så den kan genopbygge alle sine forsvarsmekanismer og effektivt beskytte mod miljømæssige påvirkninger. En god søvn mindsker også tegn på poser under øjnene. Rynker i panden er et udbredt problem blandt både mænd og kvinder og skyldes ofte for lidt søvn. Når du føler dig træt, vil du have større tendens til at rynke panden og være anspændt i ansigtet. Så hvis du vil undgå og fjerne rynker i panden, skal du sørge for at få masser af søvn.

7. Lad være med at ryge!

Nikotinen i cigaretter får dine blodårer til at snævre sig ind og svækker dermed blodcirkulationen, så mængden af ilt og næringsstoffer på vej til huden mindskes. Herudover bliver hudens aftagende elasticitet fremskyndet, så rynker i ansigtet hurtigere dannes.

2. Solbeskyttelse

Smør dig med solcreme hver dag for at undgå tegn på rynker – rynker kommer af soleksponering, idet solens UVA- & UVB-stråler trænger ind i huden, hvor de skader hudens DNA, hvilket resulterer i fine linjer og rynker. Ved at smøre sig med solcreme hver dag kan disse skader mindskes, hvorfor også rynkerne bliver færre. Med daglig brug af solcreme beskytter du således ikke kun huden mod hudkræft, men også mod for tidlig aldring herunder rynker i ansigtet!

4. Din kost

  • Fed fisk – beskytter mod betændelse og solskader og hjælper med at booste hudens elasticitet og fugtindhold. 
  • Fødevarer rige på antioxidanter og vitaminer til at fremme hudens fasthed, bl.a. mørk chokolade, blåbær, gojibær og grønkål.
  • Grøntsager rige på C-vitamin til at fremme kollagenproduktionen, bl.a. bladgrønt, peberfrugt og broccoli.
  • Avocado – indeholder fedtsyrer, der hjælper med at bekæmpe betændelse, og som beskytter og reparerer hudens ødelagte DNA.

5. Undgå kraftig sæbe

Kraftige sæber kan irritere og udtørre huden. Det gør den mindre robust og medfører dehydrering. Brug i stedet en fugtighedsgivende showergel som fx NIVEA Rich Moisture Soft Caring Shower Cream, der holder på fugten, samtidig med at den forkæler din hud.

8. Ansigtsøvelser

Vil du vide, hvordan du får bugt med rynker ved overlæben? Læs vores artikel om ansigtsøvelser, hvor du kan lære, hvordan du kan komme af med anspændthed i de forskellige dele af dit ansigt. Ansigtsøvelser øger blodcirkulationen i ansigtet, så mere ilt og flere næringsstoffer kommer frem til huden i ansigtet. Det fremmer regenereringen af hudcellerne og hudens elasticitet, samtidig med at huden bliver mere modstandsdygtig over for miljømæssige påvirkninger.