kvinde med cellulite

Hvordan man slipper af med cellulite

Vil du finde ud af, hvordan du slipper af med cellulite? Læs her for alle tips og tricks, inklusive årsager og behandlinger.

Hvordan man slipper af med cellulite

Cellulite er en helt naturlig og normal forekomst. Ikke desto mindre ønsker mange mennesker stadig at vide, hvordan man reducerer cellulite, da det kan få dem til at føle sig utilpas. Som følge heraf er det almindeligt at ville vide, hvordan man kan slippe af med cellulite, hvordan man reducerer cellulite og midler mod cellulitis. Nedenfor undersøger vi, hvordan man får cellulite, og hvordan man slipper af med cellulitter lår. Læs videre for at lære mere om cellulite, og hvordan det er muligt at blive af med det.

Hvorfor forekommer cellulite?

Cellulite er resultatet af, at fedtceller under huden presser sig opad mod hudens overfladelag. Efterhånden som disse fedtceller akkumuleres og skubber huden opad, trækker de bindefibre, der fastgør huden til de underliggende muskler, ned, hvilket får huden til at give efter og fordybe sig.
 
Fedtcellerne og bindevævet i det dermatologiske lag hos kvinder sidder lodret, hvorimod de hos mænd sidder i en struktur på kryds og tværs, hvilket måske er en af grundene til, at kvinder er mere tilbøjelige til at vise tegn på cellulite end mænd. Kvinders fedt er også typisk fordelt i lår, hofter og bagdel, almindelige områder for cellulite.
 
At vide, hvordan du får cellulite, og hvad der forårsager det, kan være nyttigt, når du skal forstå, hvordan du kan slippe af med det.

Hvad er cellulite? Og er det overhovedet muligt at slippe af med cellulite?

Ingen skal nogensinde skamme sig over, at de har cellulite eller tro, at det er noget, de simpelthen skal slippe af med. Cellulite er helt normalt og er noget, som over 90 % af alle kvinder (der er mere disponerede for cellulite end mænd) har i nogen grad. Cellulite opstår, når fedtceller under huden presser sig mod bindevæv, hvilket får huden til at skabe fordybninger. På grund af hvordan cellulite dannes, er det næsten umuligt helt at fjerne det derhjemme, men der er et par ting, du kan gøre derhjemme for at hjælpe med at reducere forekomsten af cellulite.
 
Der findes en cellulite-skala - mild, moderat, svær. Jo mildere tilstanden er, jo lettere er det naturligvis at reducere cellulite.

Hvad forårsager cellulite?

Hvordan får man cellulite? Hvad der faktisk forårsager cellulite, og hvordan det ser ud, er ikke helt kendt, men det mistænkes at omfatte:

Hormoner

Hormoner menes at være en af de største bidragydere til årsagerne til cellulite, især hos kvinder. Efterhånden som kvinder bliver ældre, begynder deres naturlige niveau af østrogen at falde, og med overgangsalderens begyndelse kan blodgennemstrømningen til bindevævet også falde. Mindre blodgennemstrømning betyder, at der bliver leveret mindre ilt til cellerne til at producere kollagen, hvilket sænker regeneration og reparation. Efterhånden som bindecellerne svækkes, bliver fedt mere synligt gennem dem.

Gener

Genetik bidrager til ting som en persons stofskifte, fedtfordeling og blodcirkulation – og alt dette kan bidrage til dannelsen af cellulite. Dette gør nogle mennesker mere genetisk disponerede for at få cellulite end andre.

Usund livsstil

Dårlig ernæring og mangel på fysisk træning kan øge sandsynligheden for, at cellulite opstår. Dette skyldes, at en usund livsstil betyder, at du er mere tilbøjelig til at akkumulere fedtceller, som vil skubbe på huden og få den til at fordybe sig. Ikke kun dette, men at være stillesiddende i lange perioder vil påvirke dit kredsløb, og en mangel på blodgennemstrømning vil begrænse din krops regenerering og reparation. Overspisning af visse fødevarer, såsom forarbejdede fødevarer, højt sukker- eller saltindhold kan også øge din risiko for cellulitedannelse.

Dårligt blodomløb

At have et sundt blodomløb betyder, at vi leverer den energi og de næringsstoffer, vores celler har brug for for at regenerere og reparere. Uden god cirkulation kan vores hud blive svagere, hvilket betyder, at det er mere sandsynligt, at cellulite forekommer.

Alder

Når vi ældes, bliver huden tyndere og mindre elastisk, hvilket også øger risikoen for at udvikle cellulite. Mange mennesker begynder at se cellulitis, når de er mellem 25 og 35. Østrogen har en indvirkning på blodkarrene, så når det niveau begynder at falde, mister du receptorer i dine blodkar og lår, hvilket medfører et nedsat kredsløb, som kan føre til cellulite på lårene.

Stress

Eksperter mener, at stresshormoner som kortisol også kan være en faktor. Stress har en dybtgående effekt på kroppen, herunder på fordøjelsen og leveren, og kan forværre appelsinhud. Stress kan også forårsage medvirkende faktorer, der kan forårsage cellulite, såsom dårlig kost, for meget alkohol eller rygning. Motion og god kost kan bidrage til at reducere stressniveauet og være et godt forsvar mod cellulite.

Hvordan man bliver af med cellulite

Celulitter behandling

Så du vil gerne vide, hvordan man eliminerer cellulitis på ben og andre områder? Desværre er det næsten umuligt at udrydde fuldstændigt uden at skulle under kniven. Hvordan man reducerer cellulite er en lidt anden historie, og der er et par ting, du kan prøve for at gøre det mindre udbredt. Læs vores tips til at blive af med cellulite: 

1) SPIS SUNDT FOR AT REDUCERE CELLULITE

At spise en usund kost, der er fyldt med toksiner og fedt, vil fremme opbygningen af fedtvæv under din hud og bidrage til cellulite. At spise masser af fuldkornsfødevarer og fibre vil hjælpe med at fjerne toksiner fra din krop. Det anbefales også at undgå overforbrug af salt, da dette kan forårsage dehydrering og hævelse – begge bidrager til cellulite. At spise færre kaloerier end du forbrændet vil også hjælpe dig med at forbrænde fedt, som kan bidrage til forekomsten af cellulite.

2) HOLD DIG HYDRERET FOR AT REDUCERE CELLULITE

Vores krop består af næsten 60 % vand, og uden vand kan vores hud blive svagere, tyndere og skrumpe ind. Når huden er dehydreret, er der større sandsynlighed for, at cellulite viser sig, så at drikke masser af vand kan forbedre hudens elasticitet, hvilket vil hjælpe med at reducere cellulite.

3) TØRBØRSTNING ELLER MASSAGE FOR AT REDUCERE CELLULITE

Tørbørstning eller massage er en god måde at hjælpe lymfedrænage på – en proces, der fjerner ophobede toksiner i fedtlaget. Tørbørstning øger cirkulationen og eksfolierer huden; det menes også at hjælpe med at nedbryde fedtaflejringer under huden, der kan resultere i cellulite.
 
Et skridt i, hvordan man slipper af med cellulite på lår og ben, kan være at massere eller børste de angrebne områder to gange om dagen, morgen og aften. Brug en tør børste før et brusebad eller et bad – brug en fast børste på tør hud, børst i små cirkulære bevægelser på huden. Følg op med en body lotion eller fugtighedscreme efter dit brusebad eller bad for at maksimere resultaterne. 
 
Du kan selv massere området før eller efter et bad eller brusebad for at stimulere lymfesystemet og forbedre hudens generelle udseende og tone. Brug olier eller din yndlings body lotion til at nære huden. Massér nedefra og op, og forsøg at bruge cirkulære bevægelser.

4) FÅ MASSER AF MOTION FOR AT REDUCERE CELLULITE

For at slippe af med cellulite på lårene og slippe af med cellulite på benene, så sørg for at træne din underkrop så meget som muligt – også selvom det kun er i 20 minutter et par gange om ugen. Regelmæssig motion vil være med til at øge din blodgennemstrømning og forbrænde fedt – begge dele hjælper med at eliminere cellulite.

5) UNDGÅ STRAMT TØJ FOR AT REDUCERE CELLULITE

At bære kompressionstøj for længe og for ofte kan begrænse vores blodcirkulation, hvilket betyder, at der er større sandsynlighed for, at cellulite opstår.

6) BRUG EN HUDOPSTRAMMENDE CREME FOR AT REDUCERE CELLULITE

Mens grundårsagen til cellulite er dybere end blot huden, kan en svag, slap og underernæret hud få det til at se meget værre ud. En mangel på kollagen i huden kan betyde, at den er svagere og mere tilbøjelig til at lade fedtet trænge igennem. Prøv at bruge vores NIVEA Body Lotion Q10 Vitmain C for at opstramme huden og reducere forekomsten af cellulite.

7) Undgå stress

Hormoner spiller en central rolle i cellulite, og østrogen er ikke den eneste synder. At lære at håndtere stress er et vigtigt redskab. Stress får kortisolniveauet til at stige, hvilket fremmer forekomsten af appelsinhud. Håndtering af din stress og sænkning af kortisolniveauer kan hjælpe til at slippe af med cellulite på ben og andre områder. 
 
Giv dig selv tid – det kan være en yogatime, en time med en bog eller et dejligt karbad – til afslapning for din krop og dit sind. Åndedrætsøvelser kan også hjælpe, hvis du føler dig særligt angst.

8) Eksfolier

Brug af en bodyscrub på cellulite på lår eller ben kan fjerne døde hudceller og stimulere blodgennemstrømningen, hvilket kan hjælpe med at reducere forekomsten af cellulite

9) Undgå saltholdig mad

Salt, fed, sukkerholdig mad kan bidrage til cellulite på benene ved at opbygge fedtceller i vores krop, der kan forårsage inflammation. Meget salt mad kan fremme hævelse af væv, hvilket kan få cellulite til at se værre ud efter et salt måltid.

Sådan slipper du af med cellulite på lårene & sådan slipper du af med cellulite på benene

Lårene og resten af benet er særligt modtagelige for cellulite. Mange kvinder vil få det efter puberteten – og det har intet med vægt at gøre. 
 
Stimuler lymfesystemet
Et trægt lymfesystem kan forårsage cellulite eller overdrive det, og det er her, en kropsbørste eller -scrub kommer ind i billedet. At massere en peeling eller forsigtigt børste området kan hjælpe med at stimulere blodgennemstrømning og lymfedrænage. For at se resultater skal dette gøres med jævne mellemrum.
 
Spis masser af grøntsager 
At spise grønne bladgrøntsager og undgå forarbejdede fødevarer og alkohol vil også hjælpe med at slippe af med cellulite på lår og ben.

HUDOPSTRAMMENE PRODUKTER FRA NIVEA FOR AT REDUCERE CELLULITER

Selvom vores cremer kan udføre mirakler for din hud, er cellulite strengt taget ikke et hudproblem, så de kan ikke udrydde det. Når det er sagt, hjælper vores NIVEA Q10-produkter med at styrke og opstramme huden for at reducere forekomsten af cellulite. Prøv vores NIVEA ANTI-WRINKLE PLUS FIRMING NIGHT CREAM, der retter sig mod cellulite og toner huden, for at fuldende din hudplejerutine.

Motion og pleje af cellulite – Naturlig cellulite behandling

At have shorts eller en smuk nederdel på om sommeren er ikke lige så sjovt, hvis de frygtede fordybninger på dine ben sandsynligvis vil blive vist. Så få styr på cellulite i god tid: Få dine ben og numse i form igen med et specielt skræddersyet træningsprogram og disse plejetips, der kan hjælpe til at reducere cellulite.

CELLULITE: SÅDAN MINDSKER DU CELLULITE OG GØR DIN HUD GLAT:

  • At bekæmpe cellulite er et reelt problem for mange kvinder.
  • De besværlige fordybninger forsvinder ikke natten over. Start dit anti-cellulite-program om vinteren, så din hud bliver smuk igen i tide til bikini-sæsonen.
  • Cykling, løb og stepmaskinen er dine allierede på vejen til en bedre hud. For træning opstrammer ikke bare musklerne, det udglatter også din hud.
  • Ved at tage særlige foranstaltninger mod cellulite vil du understøtte styrkelsen af vævet: Vores NIVEA Q10-serie virker opstrammende og styrkende og kan mindske forekomsten af cellulite.
  • Koffein øger modstandskraften i det yderste hudlag. Skrub med kaffegrums renser og stimulerer også cirkulationen i cellerne.
  • Brus skiftevis med koldt og varmt vand. Når du bruger koldt vand, trækker karrene sig sammen, og derefter udvider de sig i varmt vand. Dette fremmer blodcirkulationen, og vævet bliver fastere.
  • Målret mod det berørte område – for eksempel cellulite på lårene eller cellulite på benene – med brusehovedet for en ekstra stimulans.

TRICKS TIL STRAMMERE HUD – DIN HANDLINGSPLAN MOD CELLULITE
- Massage forbedrer cirkulationen og stimulerer lymfegennemstrømningen. Massér huden på din numse og dine ben med en eksfolierende handske eller en cellulitebørste. 
- Pas på med åreknuder: Før du behandler dem, bør du tale med din læge.
- At tage et alkalisk bad cirka en gang om ugen renser og afgifter hele kroppen. Tilsæt omkring fire spiseskefulde alkalisk salt til dit badevand, og tag dig tid til at nyde badets helbredende effekt. 
- Vores hud er en afspejling af vores kroppe. Hvis vi er sunde, udstråler vi det indefra. Spiser du rigeligt med vitaminer og en afbalanceret kost – er det til at se! Bekæmp cellulite indefra ved at spise mad med lavt saltindhold. Salt absorberer vand i kroppen, hvilket resulterer i oppustet væv. Så krydr i stedet din mad med aromatiske urter.
- Grøntsager rige på kalium som broccoli, bælgfrugter og spinat sørger også for, at overskydende vævsvæske skylles ud.

 OPSTRAM DIN HUD, SELV NÅR DU BRUSER DIG
Dit hudopstramningsprogram begynder om morgenen, når du er i bad. Brug en brusegel eller fugtighedscreme i badet, der er designet til at opstramme og tone

REGELMÆSSIG MOTION – DEN BEDSTE MÅDE AT BEKÆMPE CELLULITE

Motion styrker musklerne og forbrænder fedt – så gå i kamp mod din cellulite ved at sørge for, at du bevæger dig meget.

Slip af med cellulitis på lår og ben
Forekomsten af cellulite kan lindres med nogle få enkle øvelser – hvis du gør det konsekvent. Mens cellulite kan forekomme hos alle, selv dem, der træner regelmæssigt, kan motion hjælpe med at tone et specifikt område, hvor du har cellulite, normalt dine ben, numse og mave. Prøv disse rutiner for at hjælpe med at tone disse områder:
 
 
Alt du behøver er en træningsmåtte. Læg dig på ryggen, og løft benene. Bøj begge knæ i en ret vinkel, så der er en hånds bredde mellem dem. Løft nu dine hofter, og stræk det ene ben fremad. Tæl langsomt til ti, og skift derefter ben. Blot ti gentagelser af denne øvelse hver dag vil ændre din figur og udseendet af din hud målbart. 

 Strammere overlår:

Læg dig sidelæns på en træningsmåtte, og bøj det nederste ben let. Stræk nu det øverste ben, og løft det op, mens du ånder ud. Hold det kort i luften, og sænk det derefter igen, mens du indånder. Skift side efter 20 gentagelser.
 
Disse træningsformer kan også hjælpe med at slippe af med cellulite
- Yoga
- Aerobic-øvelser såsom løb eller cykling 
- HIIT – højintensiv intervaltræning – øger din puls og hjælper dig med at forbrænde mere fedt
- Styrketræning – herunder squat, lunges og vægte