Da NIVEA for 100 år siden blev grundlagt, blev næsten al forskning udført af blot 3 personer: Dr. Oscar Troplowitz, prof. Paul Gerson Unna og dr. Isaac Lifschütz.
Det ser anderledes ud i dag. I dag beskæftiger vi flere end 850 videnskabsfolk, og vores hudforskningscenter i Hamborg er anerkendt som et af verdens mest avancerede hudplejeinstitutter.
”Hudforskning har altid været en del af vores formel til succes”, siger dr. Horst Wenck, vores Corporate Vice President for forskning. ”Det er hævet over enhver tvivl, når man ser, hvordan vi har udviklet os.
En vores første bedrifter var udviklingen af den stabile vand-i-olie-emulsion, Eucerit, som dannede grundlag for NIVEA Creme. Og NIVEA Creme bragte os ind i den moderne hudplejes tidsalder”.
Igennem årene har vores engagement indenfor forskning ført til mange hudplejefremskridt, som tages for givet i dag. Hudcreme, bodylotion, SPF, solcreme, alkoholfri aftershave, pumpespray, hudpleje til moden hud, anti-ageprodukter med Q10 – alle disse samt flere tiltag er udviklet af NIVEA.
Men som dr. Wenck sagde, så bliver man nødt til, forud for udviklingen af sådanne banebrydende produkter, at stille de rigtige spørgsmål.
”På den ene side kikker vi på kundens præferencer – hvad er brugernes forventninger og krav til hudpleje? På den anden side forsker vi indenfor hvert enkelt lille aspekt af huden. Så baseret på hvad vi ved om huden, spørger vi: Hvordan kan vi understøtte eller stimulere hudens naturlige processer?
Kombinationen af disse to aspekter gør det muligt for os at skabe nye og banebrydende hudplejeprodukter”.
Udviklingen af et nyt produkt er en omhyggelig proces, der kræver adskillige års forskning. Fordi selvom vi alle ønsker produkter, som får os til at føle os godt tilpas, så afgøres vores individuelle hudplejebehov af mange faktorer såsom hudtype, race, køn, alder og kultur samt hvor vi bor.
Derfor testes alle NIVEA’s produkter af mange forskellige mennesker i en lang række forskellige situationer, før de rammer butikshylderne.
Derudover skal alle vores produkter kunne modstå skrappe sikkerheds- og effektivitetstests. Selv tilsyneladende minimale detaljer, såsom hvor nemt en emballage kan åbnes og lukkes, undergår omfattende tests.
Og da vi er imod alle former for dyreforsøg, udføres al vores forskning i samarbejde med vores skønne korps af frivillige testere eller ved hjælp af avanceret laboratorieteknik såsom cellekulturtests.
Som dr. Wenck sagde: ”Det kan tage tre, fem eller flere år fra første produktidé til lancering. Vi går ikke på kompromis med kvaliteten”.
Ifølge dr. Wenck ser fremtiden for hudpleje ”lige så spændende ud, som de sidste 100 år har været. Vi arbejder allerede på næste generation af aktive ingredienser, som vil bringe hudforskning ind i en ny dimension”.
Hvad bliver den næste banebrydende opdagelse indenfor hudpleje? Det kan kun tiden vise...