Hvordan kan du dulme en solskoldning

HVAD DU HAR BRUG FOR AT VIDE OM PLEJE AF HUDEN, NÅR DEN HAR VÆRET I SOLEN

Det er vigtigt at pleje hud, der har været udsat for sol. Det gælder også, hvis du har siddet det meste af tiden i skyggen eller du har haft solcreme på. Vi har samlet nogle tips, du kan bruge for at holde huden afkølet og genopfrisket.

VIGTIGHEDEN AF AT BRUGE SOLCREME

En god solcreme med en ordentlig solfaktor er nødvendig i sommermånederne, hvis du vil undgå at din hud bliver skoldet, og hvis du vil beskytte din hud mod en for tidlig aldring.

Solcreme og begrænset tid i solen er vigtigt for at holde huden afkølet og sund

Det er altid bedre at forebygge end at helbrede. Holder du din hud sund og afkølet, undgår du problemer med solskoldning. At smøre sig med en god solcreme inden man går ud i solen, eller at dække de udsatte dele af huden til, er langt bedre end at skulle dulme en forbrændt og solskadet hud senere. Den bedste forebyggelse er ved at undgå solen, når den står højest, og ved altid at have solcreme på - også når du er i skyggen.

Solcremer som fx NIVEA Sun Sensitive Immediate Protect Sun Lotion SK50+ med høj beskyttelse hjælper med at beskytte huden mens den er i solen. Samtidig sikrer den mod UV-stråler, der kan medføre hurtig aldring af huden og forøget risiko for hudkræft. 

I takt med at de globale temperaturer stiger på grund af klimaforandringer, og folk bliver mere opmærksomme på risikoen ved for meget solbadning, bliver det endnu vigtigere at anvende solcreme til at beskytte huden mod solens skadelige stråler eller dække sig til. Mange tror, at der ikke er risiko for solskoldning, når det er overskyet, men dette er ikke tilfældet. 90% af solens stråler kan trænge igennem skyer og tåge. Så sørg altid for at bruge solcreme.

Læs mere om, hvilke solcremer der passer bedst til din hudtype.

Ultraviolette stråler kan give din hud langvarige skader  

UV-kameraer viser, hvor stor en forskel en god solcreme gør, og hvor eksponeret huden er for solskoldning eller hudkræft, hvis du ikke bruger solcreme. Selvom solcremen ikke kan ses, så kan du med ro i sindet nyde solen, når du har en ordentlig solfaktor på.

Tid i solen - hvor længe kan du være i solen uden solcreme?

Hvor lang tid er min hud beskyttet af solcremen? 

For at undgå solskader anbefales det, at du tager solcreme på 30 minutter inden du går udenfor. NIVEA SUN produkter beskytter dog med det samme.

Vores helbred har dog også godt af at være i solen, men hvor mange solstråler din hud kan tåle afhænger dog af flere faktorer, som fx din teint, gener, tid og sted. Normalt er huden kun naturligt beskyttet i mellem 5-30 minutter.

Vil du være helt sikker på ikke at blive solskoldet, så påfør altid solcreme som fx NIVEA SUN Protect & Moisture Spray, inden du går ud i solen. 

Du behøver ikke at være bleg

Det er et "must" af tage solcreme på, når du er på ferie - og du kan stadig komme hjem med en dejlig solbrændt glød. NIVEA Sun Protect & Bronze Tan Activation Oil SPF 30 gør det sikkert at være i solen, samtidig med at huden får en naturlig smuk, brun glød, der holder længe.

Solcreme: 5 tips til at påføre solcreme ordentligt og undgå solskader

  • Ryst godt før brug
  • Påfør solcremen grundigt og i et tykt lag
  • Smør altid solcreme på flere gange i løbet af dagen, især efter at have svømmet, tørret dig med håndklæde eller svedt meget.  
  • Glem ikke "solterrasserne" som ører, næse og skuldre, da disse områder er mere eksponerede end andre kropsdele.
  • Spørg en ven om hjælp til at smøre solcremen på de steder, du selv har svært ved at nå som fx ryggen. 

JO LÆNGERE HUDEN ER I SOLEN DESTO HØJERE SOLFAKTOR

Sørg for at den solcreme, du bruger, passer til din hud og giver dig nok beskyttelse.

Hvad står SPF for og hvordan forhindrer det solskoldning?

SPF står for Sun Protection Factor. Det viser, hvor længe solcremen kan beskytte din hud mod solskader. Der findes mange SPFs på markedet - her er hvad de betyder:
Kort sagt: Tag det antal minutter din hud kan tåle uden solcreme og gang dem med SPF-tallet. Dette giver dig det maksimale antal minutter, som din solcreme vil beskytte dig imod solen. Lad os antage at hudens egen beskyttelse er 20 minutter. Med anvendelse af en SPF 15  vil du udvide din "sikre" tid i solen med en faktor 15. Du vil således kunne være ude i solen i 300 minutter (eller 5 timer).

Hvis du sveder, svømmer eller tørrer dig med et håndklæde, så vil din solcreme efterhånden gå af. Det anbefales at smøre sig med solcreme mindst hver anden time og efter at have været i vandet. NIVEA solcreme, som fx de forskellige NIVEA SUN Protect & Moisture produkter fås i SPF 10 til SPF 50. Vælg den faktor, der passer bedst til din hud.  

Nogle områder er mere udsatte for solen end andre

Områder der er særligt følsomme over for solen er ansigtet, ører, nakke, skuldre, ovenpå dine fødder og hårskilning. Sørg for at være omhyggelig med at smøre solcreme på disse steder, så du undgår solskoldning. Bliver huden varm og øm, fx efter solbadning, så sørg for at have noget kølende såsom aftersuncreme ved hånden. Dette dulmer, men husk altid at forebyggelse er bedre end behandling!

 

Solskoldning i ansigtet: For at undgå at ansigtet bliver solskoldet, så anvend en solcreme specielt til ansigt fx NIVEA Sun UV Face Anti-Age & Anti-Pigments SPF 30. Det er en let og ikke-fedtende creme, der giver den bedste beskyttelse af ansigtet og virker med det samme. 

Hvilken solfaktor SPF skal jeg bruge?

Når man eksponeres for solen, rammes man af UVA- og UVB-stråler, som kan være meget skadelige. UVA-strålerne går i dybden, og er skyld i at man bliver brun. Dog er det også de stråler, der kan få huden til at ældes før tid. UVB-stråler er skyld i at huden bliver rød og øm af solen. UVB-stråler kan også forårsage kræft.  Vil du beskytte dig mod disse problemer, så sørg for at bruge rigelig med solcreme med en passende solfaktor.

Teint og gener har betydning for, hvor godt du tåler solen

Personer med lys hud eller rødt hår har større tendens til at blive solskoldede. Hvis du er i tvivl om hvor effektiv din solfaktor er for din hud, så hold dig ude af solen, når det er varmest - det vil sige mellem kl. 11.00-15.00 - og sørg for at bruge SPF 30 eller 50.

 

Behandling af solskoldet hud

Hvis du har været i solen og er begyndt at blive rød og øm, så er det vigtigt, at du undgår solen indtil din hud har det bedre. Selv i skyggen eller på en overskyet dag er det vigtigt at have solcreme på

Sådan læges solskoldet hud

Hvis din hud er rød, øm, varm og kløende efter at have været i solen, så er det vigtigt at give den en pause og passe godt på den. Hold dig væk fra solen for at være sikker på at huden ikke bliver yderligere solskadet og tag rigeligt med solcreme på. Brug et koldt kompres til at køle huden ned, eller tag et koldt bad og smør dig med efter solen fx NIVEA Sun After Sun Moisture Lotion med tilsat Aloe Vera. 

Drik masser af vand for at holde din krop hydreret og afkølet. Huden vil formodentlig være øm og tør, så smør den med et lag aftersunlotion fx NIVEA After Sun Moisture Moisturising Soothing Lotion på de områder, der er blevet solskoldede. Dermed køles områderne ned og får lidt af den tabte fugtighed tilbage. Aftersun beskytter ikke din hud mod langvarige solskader, men virker kølende og giver fugt til tørre områder, så huden efterlades blødgjort. Påfør solprodukterne forsigtigt - dup dem på fremfor at gnubbe dem ind. Er huden fortsat rød og øm efter en uge, så er det bedst at anvende sig til en læge.

Du skal aldrig kimse af en alvorlig solskoldning

Selvom solskoldninger oftest går over af sig selv i løbet af nogle få dage, så er det vigtigt at få den tjekket af en læge, hvis den er blevet meget slemt forbrændt eller du føler andre symptomer på for meget sol. Det er især vigtigt, når der er tale om en baby eller et lille barn, da begge har ekstrem sart hud. 

Tegn på en alvorlig solskoldning kan være vabler, kuldegysninger, høj feber, svimmelhed eller kvalme. Dette er også symptomer på solstik, der kan være farligt, hvis det ikke behandles med det samme.

Pas godt på din hud og den vil passe godt på dig

For meget sol kan gøre din hud dehydreret, træt og uden evne til at udføre sine beskyttende funktioner. For at bevare din hud sund, blød og smuk, så sørg for at beskytte den mod for meget sol.

Hvordan kan du dulme ubehag ved solskoldning - et par hurtige tips

  • Sørg for at tage tøj på, der sidder løst, så huden undgår berøring.
  • Sørg for at putte ekstra solbeskyttelse på rød, tør eller øm hud, inden du går ud i solen igen
  • Undgå brug af sæbe og showergel på de udsatte områder indtil de er helet.
  • Drik masser af vand.
  • Smør den forbrændte hud med aftersun-creme, men forvent ikke at den kølende virkning af udbedre skaden. Hvis du får alt for mange smerter eller udvikler vabler, så tag kontakt til din læge.