NIVEA’s historie – 100 ÅR på banen

NIVEA’s HISTORIE – 100 ÅR PÅ BANEN

 

For mere end 100 år siden lagde vi grundstenen til moderne hudpleje med NIVEA Creme. I dag sætter millioner af mennesker med forskellige hudtyper verden over deres lid til NIVEA. Derfor arbejder vores eksperter i vid udstrækning med mange forskellige hudtyper og de forskellige krav til hudpleje, der opstår ud fra kulturer, køn og alder. Takket være denne tilgang har vi udviklet adskillige innovative hudplejeprodukter i løbet af de seneste årtier – lige fra deodoranter til solplejeprodukter. Vi samarbejder med flere end 50 institutioner verden over for at sikre, at vores produkter passer til din hud. På vores hovedkontor i Hamborg har vi endda etableret vores eget laboratorium for Asien og Latinamerika, hvor vi udfører forskning, der er særligt rettet mod hudtyper og klimaforhold i disse områder. Det gør vi, fordi vi gerne vil opnå, at alle mennesker kan sætte deres lid til NIVEA’s produkter.

 


Sådan begyndte det hele

For at NIVEA Creme overhovedet kunne blive en succes, skulle der lige opfindes noget andet først; nemlig Eucerit. Eucerit virker som en emulgator og binder olie og vand i en ekstremt fin og stabil struktur. Heldigvis havde dr. Isaac Lifschütz udviklet denne helt nye emulgator i 1911. Dermatolog og professor Paul Gerson Unna var en stor beundrer af dr. Lifschütz' ekspertviden på dette område og præsenterede ham for dr. Oscar Troplowitz, som var kemiker og medstifter af Beiersdorf. Han indså straks, at denne vand-i-olie-emulsion var det perfekte udgangspunkt for en kosmetisk hudcreme. Nu manglede der blot et navn. Dr. Troplowitz behøvede blot at kikke på selve cremen for at finde et navn. Da emulsionen var færdig, var den hvid som sne. Navnet NIVEA er afledt af de latinske ord ”nix, nivis” og betyder ”sne”. Når det oversættes, betyder NIVEA bogstaveligt talt ”snehvid”.

 

VI GIVER VERDEN NIVEA

1911

Det hele startede i 1911, hvor den visionære iværksætter og farmaceut dr. Oscar Troplowitz så potentialet i Eucerit, en emulgator udviklet af kemiker dr. Isaac Lifschütz.

Eucerit gjorde det muligt at binde vand og olie sammen til en stabil creme og var i første omgang tiltænkt medicinsk brug. Dermatolog og professor dr. Paul Gerson Unna var en stor beundrer af dr. Lifschütz' ekspertise på dette område og præsenterede ham for dr. Troplowitz, som straks indså, at denne vand-i-olie-emulsion var det perfekte udgangspunkt for en kosmetisk hudcreme. Nu manglede der blot et navn.

Dr. Troplowitz behøvede blot at kikke på selve cremen for at finde et navn. Inspireret af dens snehvide farve kaldte han den for NIVEA – et navn, der er afledt af de latinske ord nix (sne) og nivis (af sne).

Endelig gav de mange år med forskning og kreativitet pote. I december 1911 blev NIVEA lanceret. Grunden var lagt til vores første hudplejeprodukt.

Helt fra starten var det dr. Troplowitz' mål at udvikle produkter af høj kvalitet, som alle havde råd til. Med NIVEA’s brede produktportefølje, som giver ekspertpleje til enhver huds behov, lever dr. Troplowitz' vision videre. Og det vil den også gøre de næste 100 år. 

 

1914

Takket været den særlige hudplejeingrediens Eucerit har NIVEA rejst jorden rundt næsten fra dag ét.

Eucerit, som blev opfundet af en af NIVEA’s grundlæggere, dr. Isaac Lifschütz, har gjort det muligt for hudcremer at forblive stabile over tid – hvilket førte direkte til skabelsen af NIVEA Creme i 1911. Dette var den første hudplejecreme, der kunne eksporteres til andre dele af verden uden at miste sin kvalitet eller konsistens.

Blot tre år efter at NIVEA Creme gjorde sin entré i Hamborg, kunne den købes på alle kontinenter, og næsten halvdelen af NIVEA’s salg fandt sted på oversøiske markeder. Fra 1914 blev vores produkter produceret ikke alene i Hamborg, men også i Buenos Aires, København, Mexico, Moskva, New York, Paris og Sydney.

På den tid var en sådan hurtig og international vækst ikke tidligere set i hudplejeindustrien. Vi befandt os i en uprøvet situation – dvs. vi måtte ofte være lidt snedige, når vi skulle introducere NIVEA på nye markeder.

I Sydafrika skulle al vores annoncering f.eks. være på ikke ét men hele tre sprog – engelsk, zulu og xhosa. I Storbritannien blev vi nødt til at erstatte NIVEA-cremens blå dåse med plastikemballage, da det gik op for os, at briterne forbandt aluminiumsdåsen med skocreme.

I koldere lande som Østrig lagde vi vægt på vores produkts evne til at beskytte huden mod sne, vind og regn. På markeder som Australien lagde vi i højere grad vægt på markedsføringen af NIVEA’s udvalg af solprodukter og andre produkter, som egner sig bedre til et varmere klima. Det er alt sammen traditioner, som vi fortsat viderefører.

Længe før det blev almindeligt, havde vi også fokus på at skabe produkter, som var tilpasset hudplejebehovene i forskellige lande. I 30’erne bemærkede vi f.eks., at der i Asien var et stort behov for hudplejeprodukter, der kunne lysne huden. Derfor skabte vi NIVEA Whitening Paste, som omgående blev en stor succes. Selv i dag er NIVEA-produkter med blegende egenskaber en af vores største succeser i Asien.

I dag er NIVEA et af verdens mest troværdige brands. Vores produkter fås alle vegne lige fra Australiens fjerne egne til de høje tinder i Rocky Mountains.

Og alligevel opfatter man i de fleste lande, hvor vores produkter sælges, NIVEA som et lokalt brand, hvilket uden tvivl er det største kompliment, vi kunne ønske os. Vi glæder os til at bringe NIVEA ud til dig og alle andre i hele verden de næste 100 år og mere til.

 

1924

I takt med at mennesker i alle aldre begyndte at tilbringe mere af deres fritid udendørs, banede det vejen for et helt nyt look og skubbede det tidligere skønhedsideal om et blegere og mere sart udtryk af vejen. Nu skulle man være frisk, fit og sund. Tiderne havde ændret sig så drastisk, at det blev klart for os, at også NIVEA måtte undergå en forandring. Men selvom vores kreative team arbejdede hårdt på at transformere vores produktdesigns, så var det et tilfælde, der gjorde, at vores nye reklamekampagne så dagens lys.

Vores reklamechef, Juan Gregorio Clausen, kom en dag på sin gåtur igennem Hamborgs gader forbi en fotoforretning. I vinduet hang et foto af tre glade, frække og friske unge brødre: Rolf-Robert, Peter og Wilhelm Wiethüchter. Juan vidste med det samme, at dette rene og uspolerede familieimage netop indfangede kernen i det nye NIVEA. Så efter vi havde indhentet rettighederne til billedet fra drengenes forældre, blev Wiethüchter-drengene de nye stjerner i vores reklamefremstød i 1924. Kampagnen blev et stort hit, og brødrene blev hilst med et ”Hej NIVEA” alle steder, de kom. Det var ikke den eneste opmærksomhed, brødrene fik.

Ikke længe efter kampagnens start blev vi oversvømmet med fanbreve fra piger over hele landet. Det strømmede ind med billeder og breve fyldt med beundrende og søde ord som ”Vi synes, I er rigtig søde!” og ”Det er en skam, at I ikke vil giftes, vi elsker jer!”. Kampagnen var så stor en succes, at det ikke varede længe, før NIVEA-drengene fik selskab af NIVEA-pigerne...

 

Det første boyband

NIVEA-pigerne, 1925

NIVEA-pigerne

Selvom reality-TV-shows såsom X-Faktor og Top Model er helt almindeligt i dag, så kendte man slet ikke til den slags mediestyrede talentshows i 1925.

Så da vi bragte en annonce i en avis i Berlin, hvor vi i hele landet søgte efter tre NIVEA-piger, så gav det enorm genlyd i offentligheden. Særligt fordi vi ikke søgte efter specielt modelagtige piger, men efter almindelige hverdagspiger:

”Vi søger ikke store skønheder, debutantinder eller piger med pandekrøller. Vi søger piger, der udstråler naturlig skønhed, sundhed og renhed.”

En ung mor, Fru Fröhlich i Flensborg, så annoncen og besluttede, at hendes tre døtre, Margot, Elfriede og Hertha, var det perfekte match. Da pigernes far hørte om planen, gjorde han det klart, at han ikke ønskede, at hans døtre skulle være ”reklamepiger” – men moren tilmeldte pigerne uden at fortælle ham det!

Det var heldigt for pigerne, for Fröhlich-søstrene endte med at vinde konkurrencen foran flere end 1000 andre piger. Og mærkværdigt nok viste det sig, at familien ikke engang kendte noget til NIVEA, da de lige var flyttet til Tyskland fra Samoa, hvor vores produkter endnu ikke kunne fås.

Heldigvis vænnede hr. Fröhlich sig hurtigt til ideen om, at hans piger skulle være de nye NIVEA-piger, og de blev stjernerne i vores nye kampagne. Og ligesom NIVEA-drengene før dem, så varede det ikke længe, før Fröhlich-søstrene blev mødt med det glade tilråb ”Hej NIVEA” overalt, hvor de kom.

 

1958

I 60’erne gjorde den økonomiske fremgang og det stigende bilsalg, at flere og flere kunne holde deres ferie ved havet, og strandkulturen boomede. Igen var NIVEA på pletten og hjalp folk med få det bedste ud af deres tid i solen.

”NIVEA-karavaner” blev et almindelig syn på de internationale feriesteder op igennem 1960’erne og 70’erne, og de senere så ikoniske NIVEA-badebolde blev delt ud til alle, som havde et NIVEA-solprodukt med på stranden. Efterspørgslen efter badeboldene blev så stor, at karavanerne ofte slet ikke nåede helt ud til stranden – de blev ribbet for bolde på gaderne, før de overhovedet nåede ud til strandene!

Det var omkring dette tidspunkt, at videnskaben begyndte at se en sammenhæng mellem soldyrkning, hudkræft og hudskader, såsom for tidlig ældning af huden. Disse opdagelser ansporede vores forskere til at udvikle banebrydende produkter, som kunne beskytte folk mod disse skader og gøre det nemmere at nyde solen sikkert.

I løbet af de efterfølgende årtier førte deres gennembrud til en række hudplejeopfindelser såsom:

• Solcreme med SPF eller solbeskyttelsesfaktor
• Solcreme i sprayform
• Fugtgivende solcreme såsom NIVEA Sun Visage-serien
• Specialprodukter til børn, spædbørn og sart hud

Der er ingen tvivl om, at strandkulturen og solprodukterne har ændret sig over årene. Men NIVEA’s mål har altid været det samme: at hjælpe mennesker i alle aldre med at nyde solen uanset hvor og hvornår, de ønsker det.

 

NIVEA – SOL, SAND OG HUDPLEJE

1963

I 1960’erne var NIVEA-badebolden blevet et kæmpe hit, og den er stadig populær i dag. Alene i løbet af de sidste 40 år har vi fremstillet flere end 20 millioner bolde, og bolden er kendt og elsket verden over.

Ligesom med vores hudplejeprodukter, så bringer NIVEA-bolden os tættere på de mennesker, vi elsker. Det er grunden til, at dette enkle, oppustelige stykke gummilegetøj igennem flere årtier har været en af vores mest aktive og underspillede brand-ambassadører.

 

1975

”NIVEA-karavaner” blev et almindelig syn på de internationale feriesteder op igennem 1960’erne og 70’erne, og de senere så ikoniske NIVEA-badebolde blev delt ud til alle, som havde et NIVEA-solprodukt med på stranden. Efterspørgslen efter badeboldene blev så stor, at karavanerne ofte slet ikke nåede helt ud til stranden – de blev ribbet for bolde på gaderne, før de overhovedet nåede ud til strandene!

 

EN REVOLUTION INDENFOR HUDPLEJE

1986

I dag er det helt normalt at gå ind i en hudplejeforretning og finde lange rækker af produkter til mænd. Men for 90 år siden bestod hudpleje til mænd af vand og sæbe. Men mænd har lige så stort behov for hudpleje som kvinder, hvis ikke mere.

Der var et oplagt hul i markedet. Så i 1922 introducerede vi vores første produkt til mænd, NIVEA Shaving Soap og få år senere fulgte vores første barberskum. Disse produkter gav endelig mændene den cremede barberingsoplevelse, som de havde savnet.

Men der var andre og mere unikke behov, der skulle opfyldes. I 1980 startede vi igen en ny trend, da vi lancerede vores alkoholfri After Shave Balm. For første gang havde den mandlige del af befolkningen adgang til en aftershave, som de havde råd til, og som beroligede og lindrende irritation efter barbering i stedet for at gøre det værre. Den blev omgående en succes og førte til en revolution indenfor hudpleje til mænd.

Vi beviste, at mænd rent faktisk gerne ville have og havde brug for deres egne produkter. Og i 1986 kunne vi opfylde det ønske. Mændene var nu ikke længere henvist til produkter, som tilhørte deres koner, søstre eller mødre. De kunne nu bruge NIVEA for Men, en serie hudplejeprodukter kun til mænd.

Fra cremer til elektriske barbermaskiner. Fra shampoo til anti-age. Fra ansigtsscrubs til bodywash. Rækken af produkter i serien NIVEA for Men er mangedoblet, siden det første glas barbersæbe så dagens lys. Og vi fortsætter med at udvikle i takt med, at mændenes behov for hudpleje udvikler sig.

 

1998

I 1998 så den første NIVEA-creme med Q10 dagens lys, og dens effektive egenskaber blev hurtigt en stor succes. Som dr. Stäb sagde: ”Videnskabelige undersøgelser med vores Q10-cremer beviser klart, at de synligt udglatter rynker.” For mere end 20 år siden begyndte en af NIVEA’s førende biologer at undersøge ingredienserne i hudplejeprodukterne. Han opdagede, at aldrende hud har et lavere niveau af Q10, og det førte til udviklingen af NIVEA Visage.

I dag sælges der et NIVEA Q10-produkt hvert femte sekund, og vores NIVEA Visage Anti-Wrinkle Q10 Cream er blevet en af vores bedst sælgende antirynkecremer. Nu findes der produkter beriget med Q10 i alle vores relevante kategorier lige fra NIVEA For Men til NIVEA Sun.

 

2011/2014

Da NIVEA for 100 år siden blev grundlagt, blev næsten al forskning udført af blot 3 personer: Dr. Oscar Troplowitz, prof. Paul Gerson Unna og dr. Isaac Lifschütz.

Det ser anderledes ud i dag. I dag beskæftiger vi flere end 850 videnskabsfolk, og vores hudforskningscenter i Hamborg er anerkendt som et af verdens mest avancerede hudplejeinstitutter.

”Hudforskning har altid været en del af vores formel til succes”, siger dr. Horst Wenck, vores Corporate Vice President for forskning. ”Det er hævet over enhver tvivl, når man ser, hvordan vi har udviklet os.

En vores første bedrifter var udviklingen af den stabile vand-i-olie-emulsion, Eucerit, som dannede grundlag for NIVEA Creme. Og NIVEA Creme bragte os ind i den moderne hudplejes tidsalder”.

Igennem årene har vores engagement indenfor forskning ført til mange hudplejefremskridt, som tages for givet i dag. Hudcreme, bodylotion, SPF, solcreme, alkoholfri aftershave, pumpespray, hudpleje til moden hud, anti-ageprodukter med Q10 – alle disse samt flere tiltag er udviklet af NIVEA.

Men som dr. Wenck sagde, så bliver man nødt til, forud for udviklingen af sådanne banebrydende produkter, at stille de rigtige spørgsmål.

”På den ene side kikker vi på kundens præferencer – hvad er brugernes forventninger og krav til hudpleje? På den anden side forsker vi indenfor hvert enkelt lille aspekt af huden. Så baseret på hvad vi ved om huden, spørger vi: Hvordan kan vi understøtte eller stimulere hudens naturlige processer?

Kombinationen af disse to aspekter gør det muligt for os at skabe nye og banebrydende hudplejeprodukter”.

Udviklingen af et nyt produkt er en omhyggelig proces, der kræver adskillige års forskning. Fordi selvom vi alle ønsker produkter, som får os til at føle os godt tilpas, så afgøres vores individuelle hudplejebehov af mange faktorer såsom hudtype, race, køn, alder og kultur samt hvor vi bor.

Derfor testes alle NIVEA’s produkter af mange forskellige mennesker i en lang række forskellige situationer, før de rammer butikshylderne.

Derudover skal alle vores produkter kunne modstå skrappe sikkerheds- og effektivitetstests. Selv tilsyneladende minimale detaljer, såsom hvor nemt en emballage kan åbnes og lukkes, undergår omfattende tests.

Og da vi er imod alle former for dyreforsøg, udføres al vores forskning i samarbejde med vores skønne korps af frivillige testere eller ved hjælp af avanceret laboratorieteknik såsom cellekulturtests.

Som dr. Wenck sagde: ”Det kan tage tre, fem eller flere år fra første produktidé til lancering. Vi går ikke på kompromis med kvaliteten”.

Ifølge dr. Wenck ser fremtiden for hudpleje ”lige så spændende ud, som de sidste 100 år har været. Vi arbejder allerede på næste generation af aktive ingredienser, som vil bringe hudforskning ind i en ny dimension”.

Hvad bliver den næste banebrydende opdagelse indenfor hudpleje? Det kan kun tiden vise...

 

I dag og i morgen

Vi har i 100 ÅR skabt hudplejeprodukter, hvilket betyder, at NIVEA forstår sig på hud som ingen andre og udvikler til alle mennesker, mænd, kvinder og til alle slags hudtyper – NIVEA hele livet.

Gennem huden mærker vi vindens brise, solens varme og berøringen fra de mennesker, vi elsker.

Vores hud fortæller andre, hvordan vi har det. Vi rødmer, når vi får et kompliment. Vi får gåsehud, når vi bliver bange. Og vores hud er allermest strålende, når vi er lykkelige.

NIVEA forstår hud som ingen andre. Derfor skaber vi produkter, der renser, plejer og beskytter din hud og samtidig giver den, hvad den har brug for – mild men effektiv pleje, der holder huden glat, spændstig og strålende smuk.

Uanset hvad du laver, eller hvor du bor, så er vi klar til at hjælpe dig med en bedre hudpleje hele livet.

Uanset om du er kvinde eller mand.

Ung eller gammel.

Lys eller mørk.

Har fedtet eller tør hud.

Sart eller normal hud.

Eller noget der imellem.

Vi passer på alle slags hud.

Hele livet.